ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkפילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך

published at 31/05/2004 - 11:14 · ‏פורסם wliad · ‏tags ממשל , דעות ופרשנות · שלח לחברידידותי למדפסת
קוד פתוח במוסדות לאחרונה יצא לי לדון בנושא הזה לא מעט: מה בדיוק הבעיה שנובעת מהשימוש בתוכנה קניינית במוסדות החינוך? החלטתי לנסות להגדיר את הבעיה, באופן שיהיה מקובל עלי, וגם קריא וברור לאחרים.

אני אתחיל במשל הנקרא משל הפיל. בטח כבר קראתם או שמעתם את הסיפור הזה מפיו של מישהו אחר בעבר, אבל אני חושב שתמיד כדאי להזכר בו שוב ועל אחת כמה וכמה, להתוודע אליו לראשונה.


משל הפיל

כשהייתי ילד קטן, הלכתי עם אמא שלי לקרקס, לראות את החיות. אחרי ההופעה טיילנו קצת במתחם מאחורי האוהל וראיתי שם גור פילים קטן. הוא היה קשור ברגלו, באמצעות חבל דק ליתד שהיה תקוע באדמה. הוא כל הזמן ניסה להשתחרר אבל הוא לא הצליח.

לפני זמן מה, ביקרתי שוב בקרקס. גם הפעם טיילתי מאחורי האוהל, במתחם בו מוחזקות החיות. הפעם לא ראיתי שם גור פילים, אלא פיל גדול, קשור בחבל דק ליתד התקוע באדמה. ברור שאם הוא רק היה מנסה, הוא היה קורע את החבל באחת, או פשוט עוקר את היתד. אבל הוא לא ניסה. שאלתי את עצמי: למה הוא לא בורח? כל מה שמחזיק אותו זה חבל דק ויתד חלש, מה עוצר אותו?

אני מודה שלקח לי זמן, אבל בסוף הבנתי. הוא לא יודע שהוא יכול. מאז שהוא היה קטן, הוא ידע רק להיות קשור בחבל ולא היה מודע לחלופות שלו. הוא לא יודע להיות חופשי, והיום כשהוא גדול, זה לא החבל שעוצר אותו, אלא חוסר הידיעה.


מערכת החינוך מעודדת שימוש בתוכנה קניינית

אך לפני חודש נסגרה אחת העסקאות המוצלחות ביותר של משרד החינוך בתחום רישוי התוכנה. במסגרת העסקה תספק חברת מיקרוסופט את מערכת ההפעלה שלה, ואת חבילת היישומים המשרדיים הבסיסית שלה, למערכת החינוך בישראל, במחיר שלא נראה כדוגמאתו בעולם. אפילו יותר נמוך מהמחיר שנקבע עבור פרוייקט מיוחד בתאילנד. ההסכם שנחתם הוא הסכם מסגרת מחייב לתקופה של שלוש שנים (ועל-כך יש עוד מה להרחיב במאמר אחר). בהחלט, הישג מרשים.

תוכניות הלימוד השונות העושות שימוש בתוכנה, המצוגות על-ידי משרד החינוך, במגוון התחומים, המוצע לתלמידי ישראל, סובבות סביב שימוש בתוכנות קנייניות. נכון, בחלק מהן אין הגבלה אמיתית על התוכנה בה ניתן להשתמש, אך רובן כוללות המלצות לשימוש בתוכנה קניינית זו או אחרת. חלק מתוכניות הלימוד מרחיקות לכת עד כדי כך שהן מציעות שימוש בתוכנות הניתנות להשגה (חוקית) חינם, אך גם תוכנות אלו נופלות להגדרה של תוכנה קניינית.

כל התוכנות האלו, הנן, כמובן, תוכנות הפועלות על מערכת ההפעלה חלונות, אותה מספקת חברת מיקרוסופט, במחיר מצחיק, למערכת החינוך.


אין לי שום דבר נגד חברת מיקרוסופט

כן, זה בטח נראה לכם מוזר לאור הפסקה האחרונה. אבל באמת, אני מוכן להשבע על-כך, אין לי שום דבר נגד חברת מיקרוסופט. אין לי גם שום דבר נגד חברת אדובי, או חברת מקרומדיה, או כל חברה אחרת המספקת את מוצריה למערכת החינוך בישראל במחירים מצחיקים, וגם במחירים שכלל אינם מצחיקים.

זאת הזכות הלגיטימית של כל חברה קניינית להתמודד על נתח השוק הנקרא מערכת החינוך. זאת הזכות הלגיטימית של כל חברה קניינית להציע את שירותיה למערכת זו. זאת הזכות הלגיטימית של כל חברה קניינית, ואולי זו גם אחת המטרות של כל חברה כזו, לחנך את קהל היעד שלה לשימוש במוצרים שלה.


הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך

מצד שני, זאת לא זכותה של מערכת החינוך לכפות דרך חשיבה מסויימת על התלמידים. מערכת החינוך אינה יכולה לשרת ככלי, להגדלת והבטחת קהל הלקוחות של חברה קניינית זו או אחרת.

כאשר מגיל צעיר, אתה עושה שימוש בבית-הספר, במערכת אחת בלבד, ומכיר תוכנות מסויימות בלבד, ומתבקש להכין עבודות בית, תוך שימוש בתוכנות האלה בלבד, וגם כאשר מבחינה מערכתית קיימת אפשרות לשימוש בחלופה, אך אתה לא מודע לה כתלמיד, אתה תמשיך להשתמש באותה מערכת, ובאותן תוכנות בביתך, גם לאחר סיום תקופת הלימודים. למה? ככה, כי זה מה שאתה מכיר.

בעצם, זה מה שקורה היום. כל הלמידה הממוחשבת בבית-הספר, נעשית סביב אותה מערכת הפעלה, עם אותן תוכנות משרדיות, ובמגמות השונות, עם אותם כלים קנייניים לעיבוד תמונה, לפיתוח תוכנה, לעריכת מולטי-מדיה, וכו'. זה מה שהתלמידים מכירים, זה מה שהם רוצים בבית, כדי להמנע מהצורך לעבוד בבית-הספר על עבודות בית (אני אומר להמנע, אך קיימים מקרים בהם בית-הספר אינו מסוגל לספק את השירותים הדרושים, מה שמחייב עבודה בבית). אבל פה נופלים ההסכמים המוצלחים של משרד החינוך למבחן המציאות הסוציו-אקונומי של מדינת ישראל.

זה לא סוד: תוכנה קניינית עולה כסף, לא מעט כסף. לעיתים קרובות, עלות הרכישה הפרטית של סך כל התוכנה הקניינית ליחידת מחשב ביתית אחת, עולה בכמה מונים על עלות החומרה באותה יחידת מחשב. ישנן שתי אופציות: מי שיכול להרשות לעצמו לרכוש את התוכנות האלו, עושה זאת, ובכך משיג יתרון בלימודים על מי שאינו יכול. זה שאינו יכול, או שנשאר מאחור, או שפונה לפתרון יצירתי אחר והוא גניבת התוכנה (העתקה פיראטית).


התוצאה המתבקשת

זאת אולי רק דעתי האישית, אבל אני חושב שלחברות המסחריות לא באמת משנה שנעשה שימוש פיראטי בתוכנות שלהן במחשבים האישיים. הפגיעה היחסית של שימוש פרטי בתוכנה קניינית בצורה פיראטית, בהכנסות של החברה המפיקה אותה, היא קטנה, קטנה מאד. רב האנשים ממילא לא היו חותמים על חוזי מסגרת מחייבים לתקופה של שלוש שנים ויותר, אלא פשוט היו קונים עותק אחד וזהו. אבל, אם אתה משתמש בתוכנה הזו בבית, אתה גם תרצה להשתמש בה במשרד. למה? ככה, כי זה מה שאתה מכיר. כן זה מה שאתה מכיר עוד מבית-הספר.

במשרד, אתה לא יכול להשתמש בתוכנה לא חוקית. ישנם מספיק כלים שיגנו על הזכויות של החברות הקנייניות השונות מפני שימוש שכזה, והן לא יהססו כלל להשתמש בהם. במשרד, אתה חייב ברישוי, במחיר מלא, לכל עמדה ועמדה בה יעשה שימוש בתוכנה הקניינית. והיות ואתה רוצה להשאר מעודכן, אתה לא תרכוש עותק אחד, אלא תכנס לחוזה מסגרת לעדכון המערכת, לתקופה של שלוש שנים ויותר.


משל הפיל בהתגשמותו

כן, התלמידים במערכת החינוך הם גורי פילים, מערכת החינוך היא קרקס, והתוכנות הקנייניות הן חבל דק שקושר את התלמידים ליתד התקוע באדמה. יש שיגידו שזאת התבוננות צינית על הדברים, יש שיגידו אפילו שזאת יהירות וחוצפה לומר אותם. אבל זאת דעתי.

ברור שמוחות צעירים קל יותר להרגיל לדברים חדשים, לרעיונות שונים. את זה לא אני אומר, אלא מחקרים רבים שנעשו ללא קשר לשאלת השימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך בישראל. הרעיון של תוכנה חופשית, של חופש בכלל, יכול להיות בלתי נתפס, ולעיתים מפחיד, למי שהורגל בצעירותו לצורת חשיבה שונה. על-כן, חשוב להביאו כחלופה בגיל מוקדם ככל האפשר.


תוכנה חופשית בחינוך

קצרה היריעה במאמר זה למנות את הייתרונות שיש לשימוש בתוכנה חופשית דווקא במערכת החינוך, מה גם שלא חסרים מאמרים טובים אחרים בנושא. אני לא יוצא במאמר הזה נגד השימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך ככלל. אני כן יוצא נגד העידוד הבלעדי לשימוש בתוכנה כזו, ונגד חוסר השימוש בתוכנה חופשית. אין רע בהצגת שתי החלופות, תוכנה קניינית וחופשית, לשימוש בפני התלמידים, כל עוד אכן נשמרת היכולת לבחור.
 

קישורים רלוונטיים

· עוד על קוד פתוח במוסדות
· חדשות מאת wliad


הסיפור הנקרא ביותר בנושא קוד פתוח במוסדות:
ציוני בגרות חורף 2004

פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך | כניסה / יצירת מנוי חדש | 31 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י hary_i (ori@helicontech.co.il)
ב 31/05/2004 - 11:40
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://esc.sail.co.il/~ori
אהבתי מאד את המשל.
הנקודה היא שיש עוד סיבה מדוע להמליץ על תוכנה מסויימת לתלמיד, כי זו התוכנה שהמורה יודע.
יותר קל למורים שכולם יעבדו עם אותה תוכנה, כך יהיה יותר קל לסייע לתלמידים.
וכאן צריך לחשוב על עוד שיקול שנעלם מקובעי המדיניות במשרד החינוך.
התלמיד אמור לעבוד בבית עם התוכנה, שם הוא לא יקבל מחיר כל כך נמוך ואז יצטרך לרכוש בכסף מלא את התוכנה, את זה כנראה הבינו במיקרוסופט ולכן הסכימו למחירים נמוכים כאלו.
כאן מגיע שוב היתרון של תוכנה חופשית שהתלמיד יוכל להעתיק את התוכנה שנמצאת בבית הספר וזה חוקי לחלוטין.

ואגב לגבי מה שאמר כותב המאמר שאין לו דבר נגד מיקרוסופט, גם לי אין דבר אישי נגד מיקרוסופט, מבחינתי זו רק חברה שבחרה במודל עסקי שגוי שמפריע גם להם וגם ללקוחות שלהם.
ברגע שיפסיקו ממעשיהם הלא אתיים ויעברו למודל עסקי טוב יותר אשמח מאד להשתמש בתוכנות שלהם, עד אז אני מעדיף שלא לגעת בתוכנה שלהם.
כן אני יודע שיגידו לי שכך מרוויחים כסף, אז התשובה לכך היא שגם שודד מרוויח כסף רק שלא ביושר, כך גם מיקרוסופט מוכרת זכויות שימוש בתוכנה ולא תוכנה, זה דבר רע מאד.
אם הם ימכרו את התוכנה (אני מתכוון עם קוד המקור) אז הכל יראה אחרת ואז אולי אפילו אחזור לקנות תוכנות מהם.

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 31/05/2004 - 12:02
בנוגע למה שמורים יודעים, הרי שנינו יודעים מתוך שיחה שניהלנו על-כך בעבר שמורים יודעים תוכנות מסויימות שהמערכת דורשת ומקצה עבורה השתלמויות. אני לא רוצה להכנס למהן ההשתלמויות הללו ומי מממן אותן כי זה לא נושא המאמר.

אגב, אתה יכול לנקוב בשמי, אני כתבתי את המאמר :)

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י TNT (Tinty@SpyMac.com)
ב 31/05/2004 - 13:46
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://whatsup.org.il
ליעד, היית רוצה שינקבו בשמך כ"פינגווין אנונימי"?
:)

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י wliad (wliad@linux-kinneret.org)
ב 31/05/2004 - 12:04
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.linux-kinneret.org
התגובה הקודמת היא שלי, ליעד ויינברגר (wliad). לא שמתי לב שלא הייתי מחובר.

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י hary_i (ori@helicontech.co.il)
ב 31/05/2004 - 12:15
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://esc.sail.co.il/~ori
כשכתבתי את התגובה לא שמתי לב מי כתב.
נכון, הבעיה היא שמישהו מימן למורים את ההשתלמויות בתוכנות שהם מכירים וזו בדיוק הנקודה, מיקרוסופט מודעים לכך שאפשר לתת למערכת החינוך תוכנות, אפילו בחינם, כי אז התלמידים יקנו את התוכנה במחיר מלא.

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י HeyYaL (snapnetATusers.sourceforge.net)
ב 31/05/2004 - 13:07
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://cheetux.ath.cx
צודק במאה אחוז, אבל לא די רק במורים - מה עם התלמידים?
גם אותם צריך ללמד את כל הדברים מהתחלה - מאחר ורוב התלמידים עבדו עם מערכת של הדולר-הגדול כבר קודם!

אצלי למשל רוצים להעביר את תחנות העבודה בשנה הבאה מהאופיס של הדולר-הגדול לאופן אופיס, אבל זה בגדר התלבטות מהסיבות שכתבתי למעלה, שכן - אני שומע המון פעמים בשיעורי תלמיד-אחד-בלינוקס-וכל-השאר-חלונות על בעיות די דביליות [איך עוברים למודגש? איך שמים רקע? איך שומרים? שונאת מחשבים!!! >אותה אחת נותנת מכה למסך המחשב< (ואגב יש לי פטור מהשיעור הזה בגלל שמשעמם לי שם)]...

לכן כדאי להעביר את תחנות העבודה לתוכנה חופשית כמה שיותר מהר, אחרת נשמע על עוד מצוקות כלכליות אחרות
בחינוך ובארץ ישראל בכלל...

אגב אני מכיר מישהו שלימור לבנת היא קרובת משפחה שלו, נראה לי שאני אתחיל לקרצץ לו כבר עכשיו על הדברים האלו D:

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 31/05/2004 - 13:31
קצת קשה לי להסכים עם כמה מהטענות שאתה מעלה כאן.

אז כנקודה למחשבה: מה בדבר תרומות חומרה למערכת החינוך? האם הן לא עוזרות להנציח את המונופול של אינטל? הרי ברור שהתלמידים יצטרכו לקנות מחשב הביתה בכסף מלא.

איפה עובר הגבול?

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י wliad (wliad@linux-kinneret.org)
ב 31/05/2004 - 13:58
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.linux-kinneret.org
תרומת חומרה? מפעל הפיס הוא "תורם" החומרה העיקרי, והוא מממן אותה לאחר ביצוע מכרזים (זה שבד"כ זוכה אותה חברה במכרז זה כבר נושא אחר). בכל מקרה, כל חברה רשאית לתרום חומרה למערכת החינוך. גם AMD רשאים לתרום מעבדים. אף אחד לא יגיד לא, מהסיבה הפשוטה שאין הבדל מהותי בין החומרות השונות ולכן אין הגבלה על סוג החומרה בה יעשה שימוש. זה לא המצב בנוגע לתוכנה.


ועכשיו הערה בנימה אישית:

כל פעם שמתפרסם פה מאמר עמדה, מגיע איזה אנונימי כזה או אחר שמנסה להוציא את הדיון מהקשרו. חבל. זה לא תורם. קחו את זה לתשומת לבכם.

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/06/2004 - 00:17
"הסיבה הפשוטה שאין הבדל מהותי בין החומרות השונות" - מה אם פלטפורמות אחרות, גם אם הם לא נפוצות, כגון מקינטוש?

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/06/2004 - 13:49
ברגע שבבתי הספר יעבדו עם לינוקס, לא יהיה הבדל בין מק ל-PC, דביאן ל-PPC אמור להיות כמעט אותו דבר כמו דביאן ל-PC.

[ השב לזאת ]

הוצאת הדיון מהקשרו?(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/06/2004 - 01:31
מה יש? אתה לא מוכן שיערערו על הנימוקים שלך? אתה לא מוכן להתמודד עם אתגרים? אתה לא מוכן להעמיד את הטיעון במבחן ההגיון והמציאות?

מערכת החינוך קובעת בצורה שרירותית לא מעט דברים: אתה לא יכול ללמוד מספר אחר מזה שבו המורה משתמש. אם הטיעון שלך לגבי חופש הבחירה תקף, אז לתלמידים צריכה להיות הזכות לא לקנות את ספר הלימוד הנוכחי.


מחשבים הם בראש ובראשונה כלי עבודה. אידאולוגיה היא משנית.


(אגב: האם תלמיד יוכל להשתמש במחשב מקינטוש בביתו?)


אני חוזר על השאלה: איפה עובר הגבול?

[ השב לזאת ]

כן, תקרא שוב את הכותרת של המאמר (ניקוד: 1)
ע"י wliad (wliad@linux-kinneret.org)
ב 01/06/2004 - 16:01
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.linux-kinneret.org
אם שאלת, התשובה היא כן! דיון על אם תרומת חומרה או שימוש בספרי לימוד הוא גם הגבלה של החופש, הוא דיון שסוטה מההקשר של המאמר. הכותרת של המאמר נבחרה בקפידה: "דעה אישית הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך". שים לב: תוכנה.

עכשיו, אתה יכול להגיד בהקשר של המאמר אם אתה מסכים עם הדעה האישית שלי, או לא מסכים איתה, ולהסביר אם אתה חפץ בכך, למה אתה מסכים או לא מסכים איתה, אבל להביא דמגוגיה (ותסלח לי על הביטוי), קטנונית, קנטרנית ומטופשת, זה כבר לא בהקשר של המאמר.

ובכל זאת, אני אניח דעתך עם תשובה לשאלות ששאלת, היותך וברור לי כי אתה מחפש להן פתרון רציני, ובאמת מעוניין לשמוע את דעת הזולת.

1. אתה כן יכול ללמוד מספר אחר מזה שהמורה משתמש בו. תוכניות הלימוד השונות מגדירות מגוון ספרים מומלצים ללמידה. מעבר לכך, ספר, בניגוד לתוכנה, לא כובל אותך לשימוש בו ואך ורק בו. ההשלכה של שימוש בתוכנה אחידה למשך תקופת הלימודים, היא חמורה בהיבט לתקופה שמעבר. אתה לא תמשיך להשתמש בספרים שלמדת מהם, ורק בהם, בהמשך חייך, בגלל שספרים, מקנים מידע, תוכנה מקנה הרגלים. אין פה כלל מקום להשוואה. אגב, תלמיד יכול גם לא לרכוש שום ספר לימוד, במשך כל תקופת לימודיו.

2. הזכרת חומרה בהודעה הקודמת שלך. גם זה לא בסיס להשוואה. אני מודה שהנימוק הזריז שנתתי לך קודם הוא בעייתי. אני מוכן לחדד אותו. שנינו מסכימים שהמונח חומרה חופשית, לא קיים ולא יכול להתקיים נכון? מכאן עולה שחומרה, בכל מקרה עולה כסף. שנינו גם מסכימים שחומרה לא יכולה לשמש אותך לכמעט שום דבר, ללא מערכת הפעלה, ותוכנות שירוצו עליה, נכון? הרי ששוב הבאת את הבעיה לרמת התוכנה. זה לא משנה באיזו חומרה אתה עושה שימוש, כל עוד אתה לא מגביל את השימוש בכל תוכנה שהיא. הווה אומר, בכל תוכנה תקנית שהיא.

3. בהתאם ל - 2, התשובה לשאלה, האם תלמיד יוכל להשתמש במקינטוש בביתו, היא כמובן. הרי מה מפריע לו? אם יש לו את הכסף לרכוש את החומרה, זאת לא הבעיה. מה שחשוב הוא שהוא יוכל לרכוש / להשיג (באופן חוקי) את התוכנה שתפעיל את החומרה. על מקינטוש אפשר להפעיל מגוון עצום של תוכנות, וכן, לא רק את מערכת ההפעלה הקניינית של חברת אפל. אם לא תהיה הגבלה על סוג התוכנה, אין מניעה שתלמיד ישתמש גם במקינטוש. אם אפל תהיה מוכנה לתרום עמדות מקינטוש לבתי-הספר, מבוטחני ששום גורם במשרד החינוך, לא יגיד לה לא.

אני מקווה שאתה מבין מעט יותר כעת את ההקשר של המאמר, ושגם קיבלת תשובה הולמת לתהיות שלך.

לפני שאני מסיים את התגובה הזו, רק הבעת הסתייגות אחת ממה שכתוב בה בעניין תרומות למערכת החינוך (ולמעשה לכל מערכת אחרת).
קיים קו דק מאד בין מתן תרומה למתן שוחד. כאשר תרומה נרחבת ניתנת מגורם בעל עניין, יש בכך שמץ של חוסר מוסריות, ואפילו של מנהל לא תקין. זאת בדיוק הסיבה שתרומות תוכנה שחברת מיקרוסופט ניסתה לתת בעבר במספר מקומות, נדחו על-הסף. מבוטחני שדברים מאין אלה קרו גם לחברות אחרות.

ליעד ויינברגר.



[ השב לזאת ]

Re: כן, תקרא שוב את הכותרת של המאמר(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 02/06/2004 - 00:53
אם שמת לב, מה ששאלתי היה: למה הנימוק הזה תקף לגבי תוכנה, ולא לגבי דברים אחרים?

גם קניית תוכנה לא מכריחה אותך להשתמש בה.

לעומת־זאת, אם המורה מבקש להתייחס בשיעורי הבית לקטע מסויים שמובא בספר הלימוד, או לענות על שאלות מסויימות שמופיעות בספר הלימוד, אתה חייב להשתמש בעותק מסויים שלו. בפרט אילו הדיעות שתכיר בהמשך חייך. אני לא חושב שאתה יכול לזלזל בהשפעה של ספרי ההסטוריה והאזרחות על הדעות הפוליטיות של התלמידים. בנקודה הזו משרד החינוך כופה עליך להשתמש בדיעות מסויימות במהלך הלימודים. אחרת אי־אפשר ליצור תוכנית לימודים משמעותית.

הנקודה הבעייתית, לטעמי, היא עידוד השימוש בתוכנה לא חוקית. כאן נמצאת הבעיה. לא בהחלטה באילו כלים להשתמש. המאמר לא מתמקד מספיק בנקודה הזו.

בכל מקרה, המעבדות באוניברסיטאות מלאות בציוד מחברות שונות. חברות כמו Sun ו־HP תרמו בעבר תחנות עבודה רבות לאוניברסיטאות. איזו מערכת הפעלה היתה על התחנות הללו? פרוייקט היוניקס שעשינו באחד המקצועות השתמש בצורה חזקה במודל ה־threading של סולריס, ששונה למדי מזה של יוניקסים אחרים. זה היה חלק מחומר הלימוד. האם התרומה לא השפיעה כאן על מערכות ההפעלה שהכרתי כשסיימתי את לימודי?


[ השב לזאת ]

Re: כן, תקרא שוב את הכותרת של המאמר(ניקוד: 1)
ע"י DoK ב 02/06/2004 - 12:34
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
"ספרים, מקנים מידע, תוכנה מקנה הרגלים"
כשספרת לי את המשל הוא נבדל בנקודה קטנה שמאוד חיבבתי מהצורה בה הוא הוגש הפעם-
סיומו של המשל בפעם ההיא היה "הפיל אינו מנסה להשתחרר מהחוט הדק כי הוא יודע שהוא לא יכול"
אני מכיר את ההבדלים בין "מידע" ו-"ידע" ואני לא בטוח שבאמת התכוונת שספרים מקנים מידע ואם כך הדבר והכוונה היתה שספרים מקנים מידע הרי שהגרסה המקורית מהירה באופן יפה את כוחו של הידע, כח שהוא גדול מכוחם של הרגלים פעמים רבות.
ובעניין שינוי הרגלים- טענתי גם בתגובה אחרת למאמר וגם במקומות אחרים שתוכנות רבות בהן עושים שימוש במערכת החינוך הן תוכנות גנריות. כך לדוגמה ההבדלים בין חבילת התוכנות המשרדיות של מיקרוסופט לחבילת המשרד הפתוח ואפילו לחבילת התוכנות המשרדיות של KDE קטנים ביותר במרבית המקרים.

DoK (רק בגלל שאני בטח אזרק מהאתר עד שאגמור לכתוב את התגובה הזאת)

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 31/05/2004 - 14:41
מה קשור ?

אינטל אומנם מפתחת חומרה, אבל המפרט לשימוש בחומרה שלה פתוח וזמין לכל דורש, ללא כל תשלום שהוא (ועוד בנושא : לינוקס, פותחה במקור למעבדי 386 של אינטל... ובלי לשלם לאפח'ד תמלוגים או "דמי-רישוי" על כך...)

כך שחומרה עם מפרט פתוח דומה קצת לתוכנת קוד-פתוח (רק, כמובן לרוב בלי היכולת לשינוי ;))

ואם כבר מדברים על זה, גם IBM וגם אינטל (בקשר לחברות אחרות אני לא יודע, אבל סביר שזה נכון במידה מסויימת לגבי כל יצרן מעבדים (CPU, לא DSP !) שמכבד את עצמו) מעודדות פיתוח תוכנה למוצרים שלהן ע"י פתיחת המפרטים שלהם (!)

[ השב לזאת ]

אינטל ומפרטים(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/06/2004 - 01:20
אתה יכול בווקשה למצוא את המפרט של פלטפורמת Itanuim החדשה של אינטל?

חוץ מזה: IBM כבר ירתה לעצמה ברגל כאשר ניסתה לשונת בכוח את ארכיטקטורת המחשבים האישיים (החלפה של ערץ ISA בערוץ MCA הקנייני שלה). השוק הצביע בארנקים נגד PS/2 .

[ השב לזאת ]

לשכנע את המשוכנעים. (ניקוד: 1)
ע"י chenlevy (whatsup-dot-org-dot-il-at-chenlevy-dot-com)
ב 31/05/2004 - 13:38
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
זוהי רשימה טובה. היא כותבה הצורה בהירה ונהירה, ולהוציא שגיאת כתיב אחת: מבגוון -> במגוון, אינני מוצא בה דופי.
זוהי גם רשימה שהייתי שמח לקרוא בעיתונות הכללית. כאשר היא מתפרסמת כאן, היא תשכנע את המשוכנעים, ואולי תיתן עוד דימוי שימושי לקוראיה בנסותם לשכנע את הקהל הרחב. שווה לשלוח את הרשימה לפורטלי החדשות השונים, כמו גם למערכות העיתונים השונות. בהחלט יתכן שאחד העורכים ישמח למלא בעזרתה פינה ריקה, בפרסום עליו הוא מופקד.
בהצלחה,
חן.

[ השב לזאת ]

Re: לשכנע את המשוכנעים. (ניקוד: 1)
ע"י wliad (wliad@linux-kinneret.org)
ב 31/05/2004 - 13:52
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.linux-kinneret.org
זה אכן יבוצע :) בפרסום פה הוא לצורך חישה וקבלת תגובות.

[ השב לזאת ]

Re: לשכנע את המשוכנעים. (ניקוד: 1)
ע"י mksoft (meir@mksoft.co.il)
ב 31/05/2004 - 14:35
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://mksoft.co.il/
השגיאה תוקנה. תודה רבה.

[ השב לזאת ]

Re: לשכנע את המשוכנעים. (ניקוד: 1)
ע"י wliad (wliad@linux-kinneret.org)
ב 31/05/2004 - 14:39
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://www.linux-kinneret.org
אני צריך להגיד תודה... כתבתי את זה בין השעות 3:20 ל - 5:20 לפנות בוקר... הגיוני שיפלו שם שגיאות כתיב :)

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 31/05/2004 - 15:23

אני למשל, גדלתי בסביבה של תוכנה קניינית פראטית... וקשה לי לתפוס את כל החופש הזה... כי כבר מגיל 3 אני רואה את כל החלונות האלה... שכבר צריך לשם מאחורי הסורגים.


[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י DoK ב 31/05/2004 - 15:46

(מידע על משתמש | שלח הודעה)
חשוב להבדיל בין אי הצגת חלופה לבין כפיה.
אני גיבור די קטן ובכל זאת צלחתי את מרבית לימודי ללא שנדרשתי לתוכנה שיש לשלם עבורה (מעבר למערכת ההפעלה, חלונות דרך אגב) או שהעמידו אותי במצב בו איני יכול לבצע עבודה מבלי להפר את חוקי זכויות היוצרים. זה אמנם פחות קל אבל כעובדה זה אפשרי ולכן לא ניתן לטעון לכפיה (אני אסייג ואומר שאני מכוון כאן למעבד תמלילים, גליון אלקטרוני, תוכנת מצגות ותוכנות לעיבודים מתמטיים כדוגמת מטלב וכו' ולא לתוכנות כמו עורכי וידאו, קול וכיו"ב מהסיבה הפשוטה שלא נדרשתי לתוכנות כאלו במסלול לימודי) וברשותכם אני אוסיף פרט ביוגרפי קטן- את הפצת הלינוקס הראשונה שלי, רד-האט 6 ומשהו, התקנתי כשהייתי צריך את גימפ.
העובדה שתלמידים בוחרים את מה שהם מכירים תשאר גם כשתהיה חלופת קוד פתוח בסביבה ויש לציין שאני לא רואה בכך בעיה מיוחדת (כשיש לנו מטלה לבצע כולנו מחפשים קודם אם יש לנו כלים לבצע אותה ורק אם כאלו אינם בנמצא אנו פונים לחיפוש כלים חדשים). נקודה שהיא כן בעיתית היא הרמיזה, הבוטה לעיתים, שאם אין לך את התוכנה המוכרת מבית הספר אתה צריך "להשיג" אותה.
אנסה לחדד את הדברים- הייתי שמח אם היו מלמדים בכל הכיתות להשתמש גם ב-נקודת-כח, גם ב-הרשם וגם ב-קמציג, גם ב- מילה גם ב-כתבן וגם ב-קמילה וכיו"ב אבל אני לא חושב שהמצב הנוכחי בו מלמדים רק תוכנה אחת מכל קבוצה הוא בעייתי (דרך אגב, האם מוקדשות שעות לימוד ללימוד השימוש בתוכנות מחבילת אופיס בבית הספר?) ואפילו אם התוכנה שנבחרה כדוגמה מייצגת לקבוצה היא תוכנה קניינית.
יוזמות מקומיות לכפות שימוש בתוכנה מסויימת הן בעייתיות (לדוגמה אני לא מצפה שמורים יהיו מוכנים לקבל קבצים בפורמט של א"א אבל את הקובץ שנערך בא"א ונשמר בפורמט שהם ביקשו ו/או את המסמכים המודפסים הם חייבים לקבל ואני בספק אם התעקשות לא לקבלם תעמוד במבחן הועדות המפקחות או, חס וחלילה, בית המשפט) ובאותה מידה ואולי אף יותר מקרים של דחיפה לביצוע עברה על חוקי זכויות היוצרים.
בהקשר זה יש גם לציין כי בקטע "משל הפיל בהתגלמותו" יש הנחה כי התלמידים מורגלים לחשוב לכיוון של שימוש בתוכנה קניינית ולא היא, התלמידים מורגלים לחשוב בכיוון של התוכנה שאותה לימדו אותם (וכמו שציינתי אני לא יודע אם אכן מלמדים אותם או שרק נותנים דוגמה אישית) ומסופקני אם נאמר להם דבר וחצי דבר על המגבלות הכרוכות בתוכנה קניינית (אסור להפיצה ללא רשות, יש לתת קרדיט ליוצרים, לשתפם בהכנסות ממכירת מאמריך או כל מגבלה אחרת)

נראה לי שזהו, זה כבר מספיק ארוך בשביל שאנילא אזכור מאיפה התחלתי :-)

DoK


[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך(ניקוד: 1)
ע"י פיל-קטן ב 01/06/2004 - 05:08
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
בגדול, DoK, אתה מלך. טוב לראות קול שפוי במקהלה.

אבל משהו שעולה מדבריך, שחשוב לעמוד עליו, ושראוי להדגשה, הוא הנושא של פורמטים פתוחים. העובדה שמישהו הצליח להנדס-אחורה את הפורמטים של מס-מילה (אם כבר מעברתים שמות...), אינה מצדיקה דרישה להשתמש בפורמט כזה, ומה שצריך לצעוק במערכת החינוך זה שהמערכת חייבת לאפשר לתלמידים בחירה בכלים.

והמשמעות היא שאם צריך להגיש מסמך, אז אסור לדרוש doc -- חייבים לקבל גם RTF או PDF; אם דורשים תכנית, אסור לדרוש שהיא תהיה ב-Visual Basic. וכמובן, אסור-אסור-אסור שהגישה לאתר תוצאות הבגרות תהיה רק עם Exploder.

והנטיה של מורים לדרוש מתלמידים להתאים את עצמם לכלים בהם משתמשת המערכת, במקום להתאים את המערכת לסטנדרטים פתוחים, היא שורש הרע בהסכם הזה.

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/06/2004 - 11:19
OK היה טיפה קשה אבל התגברתי על המבוכה מהמחמאה :-) , תודה.
אני מקבל את הגישה לנושא הפורמטים ואני אחדד את דברי כי מסתבר שטעיתי-
כוונתי היתה שמורה אשר מתעקש לקבל מסמכים שאותם הוא יוכל לקרוא במס-מילה זכאי שכך יהיה ו/כי יש כלים המאפשרים זאת (אבל משעשה כן, ובא אליו תלמיד אשר טוען כי אין לו יכולת לעבוד על התוכנה הקניינית בבית, הייתי שמח, אך לא רואה בכך את חובתו, אם היה יודע להפנות את אותו תלמיד לחלופה שאינה קנינית).
לגבי הכלים בגדול אני מסכים אם הגישה העקרונית אבל למעשה מערכת החינוך פועלת במגבלות תקציביות ופועל יוצא מכך היא העובדה שהמערכת אינה יכולה להכשיר את כח האדם שלה לעבודה במגוון תוכנות אבל... אני לא רואה בכך בעיה משמעותית.
אין הבדלים משמעותיים בין החלופות החופשיות והתוכנות של מיקרוסופט ברמת השימוש שנלמדת בבתי הספר (ומסתבר שאכן יש שעות לימוד המוקדשות לנושא) ולמעשה אפשר להתייחס לשיעור בו מלמדים על השימוש במס-מילה כשיעור בו מוצגות יכולותיו של מעבד תמלילים, כך שהתוכנות המשרדיות של מיקרוסופט שהשימוש בהן נלמד בבתי הספר הן למעשה תוכנות גנריות המייצגות את משפחתן.
אפשר להמשיך מכאן ולהתפלפל בענין הבחירה בחבילה הקנינית על פני זו החופשית אך אני מותיר למערכת החינוך לשקול את הדברים לפי התחשיב שהיא יודעת ליצר לעצמה.

ושוב תודה על המחמאה
DoK (זאת לא ממש חתימה, פשוט יש לי נטיה להזרק מהאתר בתקופה האחרונה)

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י דוביקס ב 31/05/2004 - 19:05

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://
מאמר מעולה ומרתק :)

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י CooL_SPoT (linuxfun@email.com)
ב 31/05/2004 - 20:13
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://linux.israel.net/linuxfun
גם אני חושב כך
אני מת על משלים :)

[ השב לזאת ]

הבעיה היא במערכת החינוך, אבל לא רק (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 31/05/2004 - 22:09
הבעיה היא במערכת החינוך, אבל לא רק. כחלק מהאסטרטגיה של מייקרוסופט למכור כמה שיותר (ואני לא מאשים אותם, זו דרך הפעולה הטובה ביותר עבורם), הם מציעים רשיונות מוזלים במיוחד לקבוצות שיש להן עניין בהן. הקבוצה כוללת את מערכת החינוך (מגיל גן, דרך בתי הספר, עד ללימודים גבוהים), אבל גם מקומות אחרים שיכולים לתרום למייקרוסופט בהמשך נכללים ברשימה, ובכלל זה המערכת הבטחונית שלנו, למשל. גופים נוספים שנהנים ממימון של מייקרוסופט הם מתנ"סים ומרכזי פעילות לאוכלוסיות מעוטות יכולת (שהיו בוחרות בשמחה אלטרנטיבה, אם היו מודעים לה).

הנקודה היא שהאסטרטגיה של מייקרוסופט היא כמו כדור שלג מתגלגל. סטודנט שיפתח במכללה תוכנה שמתססת על אופיס, ולא יכיר את האלטרנטיבות - ימשיך לפתח מוצרים מבוססי חלונות גם אחרי שיסיים את לימודיו ויעסוק בהייטק; נער שעבד בתיכון עם וורד לא ישתמש במוצר אחר מבוסס קוד פתוח בעתיד, אפילו אם מבחינת שיקולים מסויימים יהיו לקוד הפתוח יתרונות משמעותיים.


הפתרון הוא בחינוך, לאו דווקא במערכת החינוך.


- תומר כהן.

[ השב לזאת ]

מערכת החינוך... (ניקוד: 1)
ע"י 1-800 ב 01/06/2004 - 00:20

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://
המאמר טוב מאוד, וכדאי באמת שתנסה לשלוח אותו לעיתונים / אתרים אחרים
זה ממש נכון. פה בטכניון יש חוות לינוקסים וגם חוות מחשבי ווינדוז, אבל אף אחד לא נוגע בלינוקסים למרות שעידכנו אותם לרד האט 9... פשוט, אנשים לא מודעים לאופציה (וגם הלינוקסים הם ישנים יותר.... חוצפה)
חוץ מזה, מערכת החינוך היא קרקס מעוד כמה בחינות.

[ השב לזאת ]

Re: מערכת החינוך...(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 01/06/2004 - 13:57
"בטכניון" זה מושג מאוד כוללני..
יש חוות לינוקס רק בהנדסת חשמל ומדעי המחשב.
אני לא יודע מה יש בחשמל, אבל במדעי המחשב זה פדורה...
אני בטור פיזיקאי, הייתי צריך להשיג איכשהו אישור כניסה לטאוב בשביל היכול לעבוד על מערכת הפעלה נורמלית.
חוץ מזה, שחוות הלינוקס בטאוב מנוהלת רע. צריכים להשתמש בכל מני הקים בשביל לעבוד על המחשב באופן נורמלי (החל מלדבר ישירות עם SMB בשביל להדפיס וכלה בהשגת root ע"מ להתקין תוכנות חופשייות חיוניות החשובות שם), כך שהן אינן מהוות מדד לכלום.

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י עידו ב 01/06/2004 - 01:33

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
מאמר יפה וכתוב היטב, אולם הערה קטנה אם אפשר:

היו כאן מספר הצעות למסור את הידיעה לעיתונות (אתה יכול אגב לשלוח את זה בתור מכתב [snailmail] לעיתונות הכתובה) אם אכן אתה מתכוון לשלוח את הידיעה, כדאי להוסיף את הפתרון שלך לנושא, למשל: להמשיך ללמד בתוכנות הקיימות כיום אבל להפנות את התלמידים להוריד את הגרסא החופשית + להסביר איך משתמשים בהם. כך לדוגמא ניתן להמשיך לעבוד על visual CPP אבל לשלוח את התלמידים להוריד את dev-cpp, לא פתרון מלא כמובן אבל פתרון שמערכת החינוך יכולה להסכים לו בקלות - כמובן שזאת דעה אישית שלך ולכן תכתוב את הפתרון שלך לנושא.

דבר נוסף הוא להוריד את ההשוואה הישירה שאתה עושה בין מערכת החינוך לקרקס - אני אמנם מסכים עם ההשוואה בחלק גדול של המקרים, אבל זאת לא השוואה שלדעתי מקומה בעתונות הכתובה וההסרה של 4 המילים הללו לא יפגעו במשל-נמשל.

[ השב לזאת ]

Re: פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך (ניקוד: 1)
ע"י DL8 (wegh84@34vmi.com)
ב 01/06/2004 - 21:44
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://
כל הכתבה הזאת כ"כ צודקת. המשל של הפיל בקרקס ממש מתאים למקרה (לצערי). אני גם חושב שצריך לתת מבחר כדי להכיר הרבה אפשרויות

[ השב לזאת ]