|
לאחרונה יצא לי לדון בנושא הזה לא מעט: מה בדיוק הבעיה שנובעת מהשימוש בתוכנה קניינית במוסדות החינוך? החלטתי לנסות להגדיר את הבעיה, באופן שיהיה מקובל עלי, וגם קריא וברור לאחרים.
אני אתחיל במשל הנקרא משל הפיל. בטח כבר קראתם או שמעתם את הסיפור הזה מפיו של מישהו אחר בעבר, אבל אני חושב שתמיד כדאי להזכר בו שוב ועל אחת כמה וכמה, להתוודע אליו לראשונה.
משל הפיל
כשהייתי ילד קטן, הלכתי עם אמא שלי לקרקס, לראות את החיות. אחרי ההופעה טיילנו קצת במתחם מאחורי האוהל וראיתי שם גור פילים קטן. הוא היה קשור ברגלו, באמצעות חבל דק ליתד שהיה תקוע באדמה. הוא כל הזמן ניסה להשתחרר אבל הוא לא הצליח.
לפני זמן מה, ביקרתי שוב בקרקס. גם הפעם טיילתי מאחורי האוהל, במתחם בו מוחזקות החיות. הפעם לא ראיתי שם גור פילים, אלא פיל גדול, קשור בחבל דק ליתד התקוע באדמה. ברור שאם הוא רק היה מנסה, הוא היה קורע את החבל באחת, או פשוט עוקר את היתד. אבל הוא לא ניסה. שאלתי את עצמי: למה הוא לא בורח? כל מה שמחזיק אותו זה חבל דק ויתד חלש, מה עוצר אותו?
אני מודה שלקח לי זמן, אבל בסוף הבנתי. הוא לא יודע שהוא יכול. מאז שהוא היה קטן, הוא ידע רק להיות קשור בחבל ולא היה מודע לחלופות שלו. הוא לא יודע להיות חופשי, והיום כשהוא גדול, זה לא החבל שעוצר אותו, אלא חוסר הידיעה.
מערכת החינוך מעודדת שימוש בתוכנה קניינית
אך לפני חודש נסגרה אחת העסקאות המוצלחות ביותר של משרד החינוך בתחום רישוי התוכנה. במסגרת העסקה תספק חברת מיקרוסופט את מערכת ההפעלה שלה, ואת חבילת היישומים המשרדיים הבסיסית שלה, למערכת החינוך בישראל, במחיר שלא נראה כדוגמאתו בעולם. אפילו יותר נמוך מהמחיר שנקבע עבור פרוייקט מיוחד בתאילנד. ההסכם שנחתם הוא הסכם מסגרת מחייב לתקופה של שלוש שנים (ועל-כך יש עוד מה להרחיב במאמר אחר). בהחלט, הישג מרשים.
תוכניות הלימוד השונות העושות שימוש בתוכנה, המצוגות על-ידי משרד החינוך, במגוון התחומים, המוצע לתלמידי ישראל, סובבות סביב שימוש בתוכנות קנייניות. נכון, בחלק מהן אין הגבלה אמיתית על התוכנה בה ניתן להשתמש, אך רובן כוללות המלצות לשימוש בתוכנה קניינית זו או אחרת. חלק מתוכניות הלימוד מרחיקות לכת עד כדי כך שהן מציעות שימוש בתוכנות הניתנות להשגה (חוקית) חינם, אך גם תוכנות אלו נופלות להגדרה של תוכנה קניינית.
כל התוכנות האלו, הנן, כמובן, תוכנות הפועלות על מערכת ההפעלה חלונות, אותה מספקת חברת מיקרוסופט, במחיר מצחיק, למערכת החינוך.
אין לי שום דבר נגד חברת מיקרוסופט
כן, זה בטח נראה לכם מוזר לאור הפסקה האחרונה. אבל באמת, אני מוכן להשבע על-כך, אין לי שום דבר נגד חברת מיקרוסופט. אין לי גם שום דבר נגד חברת אדובי, או חברת מקרומדיה, או כל חברה אחרת המספקת את מוצריה למערכת החינוך בישראל במחירים מצחיקים, וגם במחירים שכלל אינם מצחיקים.
זאת הזכות הלגיטימית של כל חברה קניינית להתמודד על נתח השוק הנקרא מערכת החינוך. זאת הזכות הלגיטימית של כל חברה קניינית להציע את שירותיה למערכת זו. זאת הזכות הלגיטימית של כל חברה קניינית, ואולי זו גם אחת המטרות של כל חברה כזו, לחנך את קהל היעד שלה לשימוש במוצרים שלה.
הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך
מצד שני, זאת לא זכותה של מערכת החינוך לכפות דרך חשיבה מסויימת על התלמידים. מערכת החינוך אינה יכולה לשרת ככלי, להגדלת והבטחת קהל הלקוחות של חברה קניינית זו או אחרת.
כאשר מגיל צעיר, אתה עושה שימוש בבית-הספר, במערכת אחת בלבד, ומכיר תוכנות מסויימות בלבד, ומתבקש להכין עבודות בית, תוך שימוש בתוכנות האלה בלבד, וגם כאשר מבחינה מערכתית קיימת אפשרות לשימוש בחלופה, אך אתה לא מודע לה כתלמיד, אתה תמשיך להשתמש באותה מערכת, ובאותן תוכנות בביתך, גם לאחר סיום תקופת הלימודים. למה? ככה, כי זה מה שאתה מכיר.
בעצם, זה מה שקורה היום. כל הלמידה הממוחשבת בבית-הספר, נעשית סביב אותה מערכת הפעלה, עם אותן תוכנות משרדיות, ובמגמות השונות, עם אותם כלים קנייניים לעיבוד תמונה, לפיתוח תוכנה, לעריכת מולטי-מדיה, וכו'. זה מה שהתלמידים מכירים, זה מה שהם רוצים בבית, כדי להמנע מהצורך לעבוד בבית-הספר על עבודות בית (אני אומר להמנע, אך קיימים מקרים בהם בית-הספר אינו מסוגל לספק את השירותים הדרושים, מה שמחייב עבודה בבית). אבל פה נופלים ההסכמים המוצלחים של משרד החינוך למבחן המציאות הסוציו-אקונומי של מדינת ישראל.
זה לא סוד: תוכנה קניינית עולה כסף, לא מעט כסף. לעיתים קרובות, עלות הרכישה הפרטית של סך כל התוכנה הקניינית ליחידת מחשב ביתית אחת, עולה בכמה מונים על עלות החומרה באותה יחידת מחשב. ישנן שתי אופציות: מי שיכול להרשות לעצמו לרכוש את התוכנות האלו, עושה זאת, ובכך משיג יתרון בלימודים על מי שאינו יכול. זה שאינו יכול, או שנשאר מאחור, או שפונה לפתרון יצירתי אחר והוא גניבת התוכנה (העתקה פיראטית).
התוצאה המתבקשת
זאת אולי רק דעתי האישית, אבל אני חושב שלחברות המסחריות לא באמת משנה שנעשה שימוש פיראטי בתוכנות שלהן במחשבים האישיים. הפגיעה היחסית של שימוש פרטי בתוכנה קניינית בצורה פיראטית, בהכנסות של החברה המפיקה אותה, היא קטנה, קטנה מאד. רב האנשים ממילא לא היו חותמים על חוזי מסגרת מחייבים לתקופה של שלוש שנים ויותר, אלא פשוט היו קונים עותק אחד וזהו. אבל, אם אתה משתמש בתוכנה הזו בבית, אתה גם תרצה להשתמש בה במשרד. למה? ככה, כי זה מה שאתה מכיר. כן זה מה שאתה מכיר עוד מבית-הספר.
במשרד, אתה לא יכול להשתמש בתוכנה לא חוקית. ישנם מספיק כלים שיגנו על הזכויות של החברות הקנייניות השונות מפני שימוש שכזה, והן לא יהססו כלל להשתמש בהם. במשרד, אתה חייב ברישוי, במחיר מלא, לכל עמדה ועמדה בה יעשה שימוש בתוכנה הקניינית. והיות ואתה רוצה להשאר מעודכן, אתה לא תרכוש עותק אחד, אלא תכנס לחוזה מסגרת לעדכון המערכת, לתקופה של שלוש שנים ויותר.
משל הפיל בהתגשמותו
כן, התלמידים במערכת החינוך הם גורי פילים, מערכת החינוך היא קרקס, והתוכנות הקנייניות הן חבל דק שקושר את התלמידים ליתד התקוע באדמה. יש שיגידו שזאת התבוננות צינית על הדברים, יש שיגידו אפילו שזאת יהירות וחוצפה לומר אותם. אבל זאת דעתי.
ברור שמוחות צעירים קל יותר להרגיל לדברים חדשים, לרעיונות שונים. את זה לא אני אומר, אלא מחקרים רבים שנעשו ללא קשר לשאלת השימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך בישראל. הרעיון של תוכנה חופשית, של חופש בכלל, יכול להיות בלתי נתפס, ולעיתים מפחיד, למי שהורגל בצעירותו לצורת חשיבה שונה. על-כן, חשוב להביאו כחלופה בגיל מוקדם ככל האפשר.
תוכנה חופשית בחינוך
קצרה היריעה במאמר זה למנות את הייתרונות שיש לשימוש בתוכנה חופשית דווקא במערכת החינוך, מה גם שלא חסרים מאמרים טובים אחרים בנושא. אני לא יוצא במאמר הזה נגד השימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך ככלל. אני כן יוצא נגד העידוד הבלעדי לשימוש בתוכנה כזו, ונגד חוסר השימוש בתוכנה חופשית. אין רע בהצגת שתי החלופות, תוכנה קניינית וחופשית, לשימוש בפני התלמידים, כל עוד אכן נשמרת היכולת לבחור. | |
|
פילים בקרקס: דעה אישית על הבעיתיות של שימוש בתוכנה קניינית במערכת החינוך | כניסה / יצירת מנוי חדש | 31 תגובות |
| ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן |
|
|